Nettbutikken Autoload.no har holdt det gående siden 2011. Vi tok en prat med dem om hvordan nyhetsbrev er en av brikkene i puslespillet for en vellykket digital butikk.
24Nettbutikk og MailMojo samarbeider om å gjøre det superenkelt for alle som har nettbutikk å sende ut nyhetsbrev direkte fra systemet. Denne våren kommer vi til å dele vår kunnskap om hva som skal til for å bli skikkelig dreven på e-postmarkedsføring, og vi håper tipsene kommer til nytte.
Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!
Nettbutikk og MailMojo hånd i hånd
Autoload.no åpnet nettbutikken allerede i 2011, og knappe 2 år senere opprettet de en MailMojo-konto.
Nettbutikken har godt med besøkende, og i 2017 måtte Autoload.no få seg større lager på grunn av all etterspørselen. De valgte seg ut Skien, og herfra sendes 99% at varene ut til hele Norge.
Det er kanskje ikke rart at Autoload trengte mer plass. Norges største leverandør av lasteutstyr til bil, takstativ, hundebur og tilbehør til vannsport og ski, ble startet da de to gründerne ønsket å bygge opp noe med bredt spekter, noe som hadde alt.
«Det finnes andre, store og små, men få som har et så bredt spekter som oss på merker og modeller», forteller daglig leder Petter Kaas Dahlgren
Luksusproblemer
Men selv om det plutselig er flere om beinet, mener Petter at Autoload fortsatt er unike.
«Vi har vi jo veldig gode priser, da. Dessuten har vi mesteparten av varene våre på lager, så vi sender fort ut til kunde.»
Og når Autoload er raske på avtrekker’n, reagerer også kundene kjapt. Særlig når det blir sendt ut et nyhetsbrev.
«Vi får utrolig bra respons på dem, det merker jeg», sier daglig leder, selv om det ikke er han som har ansvar for å sende ut.
Fra nyhetsbrevet lander i innboksen begynner ordrene å tikke inn raskere enn vanlig.
«Her i mars hadde jeg bursdag og skulle ha bursdagsselskap. Jeg visste ikke at det gikk ut nyhetsbrev samme dag, og fikk et skred av ordre midt mellom gjester og kake», forteller Petter for å illustrere hvor stort trykket kan bli, men legger raskt til:
«Men det er jo et luksusproblem.»
Fra innboks til mersalg
Autoload vet å benytte seg av e-postmarkedsføring, og det er jo forståelig når responsen er så tydelig – og så god. Selv om de fleste utsendelsene er tilbuds-e-poster, forteller daglig leder at de er svært bevisste på hvordan e-post er nyttig markedsføring.
«Vi viser at vi eksisterer», sier Kaas Dahlgren «Slik blir vi top of mind hos kundene.»
Det engelske uttrykket sikter til de merkevarene forbrukerne først og fremst tenker på når de har et behov, eller de som knyttes til en spesiell type vare eller tjeneste. Så selv om nettbutikken sender flest salgsrelaterte nyhetsbrev, vil tilstedeværelsen i innboksen ha en viktig påminnelsesfunksjon for mottakerne.
«Med den kundebasen vi har, vil vi gjerne få kundene som stamkunder. Hvis du ikke bruker den muligheten til markedsføring, er det jo dumt. Her når vi jo fram til dem som allerede har kjøpt av oss og vil kjøpe masse mer», sier Petter.
Autoload har mange besøkende som er på jakt etter én ting, men oppdager flere nyttige hjelpemidler når de først er i nettbutikken. For bileiere er det for eksempel stadig noe som skal oppgraderes, endres og forbedres. For dem kan Autoload være the go-to-place for det meste de trenger i bilsammenheng.
«Vi hadde en kampanje på takboksheiser som ble sendt i påskedagene, og i ukene etter det fulgte det veldig mye bestillinger, men også mersalg i tillegg.»
Petter funderer på om det kan være fordi folk vil ha mest mulig inkludert i frakten, når de først bestiller. Autoload AS tilbyr alle sine kunder flat fraktpris, og en slik deal kan sammen med nyhetsbrevet sørge for større salg enn “bare” de annonserte varene.
Huskehjelp og god planlegging
Tidspunkt og frekvens på utsendelsene varierer litt, men Autoload vet å bruke nyhetsbrev til sesongrelaterte kampanjer. Gjennom e-postene kan de hjelpe kundene å tenkte takboks i tide til vinterferier og lignende. På den måten slipper de at alle kommer på det akkurat like før utfartsdagen, slik at det bare blir kaos når alle skal bestille samtidig.
«Du kan si vi bruker nyhetsbrev som hjelpemiddel for både oss og kundene. De setter jo pris på en påminnelse om noe de må tenke på selv likevel», sier Petter.
Fornøyde kunder er god butikk, og nyhetsbrevet har en åpningsprosent på 30-40%, som slett ikke er så verst for bransjen. I følge statistikk fra i år, er dét over normalen på 23%. Når rundt 4% (mot gjennomsnittlig 3,47%) også klikker seg direkte inn i butikken fra nyhetsbrevet, er det ingen tvil om at det lønner seg for Autoload å bruke e-postmarkedsføring.
«Det er merkbart når vi har sendt ut noe, da får vi en god boost. Vi er veldig fornøyde!» avslutter daglig leder i Autoload.no.
Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!
Del 1 - Hold stilen - Hva bør du tenke på for stil og tone i nyhetsbrevet ditt
Del 2 - Derfor bør du med nettbutikk bruke nyhetsbrev
Del 3 - 12 fakta om e-postmarkedsføring alle bedriftseiere bør vite
Del 4 - 8 strategier for flere åpninger av dine nyhetsbrev
Denne artikkelen har tidligere blitt publisert på MailMojos egen blogg.