Inspirasjon Artikler&Tips nyhetsbrev

Nyhetsbrev del 1: Hold stilen - hva bør du tenke på for stil og tone på nyhetsbrevet ditt

Mange kunder synes det er viktig å føle at de har et personlig forhold til deg og din butikk. Da kommer de gjerne tilbake og handler hos deg. Det er flere veier til Rom, og her skal du få tips om en måte å finne frem til og vise frem personligheten din.

24Nettbutikk og MailMojo samarbeider om å gjøre det superenkelt for alle som har nettbutikk å sende ut nyhetsbrev direkte fra systemet. Denne våren kommer vi til å dele vår kunnskap gjennom en rekke blogginnlegg om hva som skal til for å bli skikkelig dreven på e-postmarkedsføring, og vi håper tipsene kommer til nytte for din nettbutikk.

Stil og tone - hva er det?

Tenk deg at nettbutikken din har en personlighet, en spesiell holdning eller karakter. Mye av dette kan du få frem ved bruk av farger, fonter – eller kanskje en maskot som ser ut som en vennlig robot. Men de gangene du vil snakke direkte med kundene eller mulige kunder, bør måten du sier ting på passe til resten av uttrykket nettbutikken har. Du må ha en stemme.

En stemme består av stil og tone, der stilen handler mest om deg og din nettbutikk, mens tonen handler mest om kundene dine.

Stil kan vi kalle de egenskapene som kjennetegner kommunikasjonen, som for eksempel hvor muntlig du skriver eller hvor ofte du bruker emojis.

Tonen forandrer seg med hvem du snakker med og hvor de befinner seg følelsesmessig. Tonen er ofte intuitiv og tilpasses til situasjonen. For eksempel dersom noen ikke får betalt, er tonen forståelsesfull, og når de har gjennomført et kjøp, kan den være mer begeistret. 

Du kan se på stil og tone som et verktøy for merkevaren på lik linje med designelementer, sånn som logo eller skrifttype. Noen bedrifter har designmanualer med regler for hvor og hvordan designelementer skal brukes, og dersom dere er flere som skriver tekster, kan det være nyttig med en kort oppsummert stil og tone-guide med veiledning i ordvalg og formuleringer. For en merkevare, som en nettbutikk, er det viktig å fremstå enhetlig.

 

Kvinne foran gul bakgrunn. Sånn...

….eller slik? 

Hva kan du oppnå med en gjennomtenkt stil og tone?

Nettbutikken ikke ha en stemme, men i konkurranse med andre – og i det hele tatt i konkurransen om publikums oppmerksomhet – betyr stil og tone mye for hvordan folk oppfatter en merkevare. En tydelig stil er muligheten til å skille deg ut og gjøre deg relevant for de gruppene du vil snakke med. Ved å være tro mot stilen vil publikum oppleve selskapet som konsistent og troverdig, og det skaper tillit.

Tillit blir ofte trukket frem som hard valuta i den digitale verden. Som konsumenter baserer vi våre valg oftere på følelser, enn på rasjonelle grunner. Ifølge det internasjonale analyseselskapet Nielsen oppga 83% av deltakerne i 60 ulike land at de stolte på anbefalinger fra venner og bekjente. Hvis vi føler at vi kjenner noen, er det større sannsynlighet for at vi stoler på dem – også når det handler om et selskap.

Nettbutikkens stemme kan bare til en viss grad etterligne hvordan vi kommuniserer når vi står ansikt til ansikt. All tilleggsinformasjonen går tapt digitalt, slik som mimikk, gester, tempo og tonefall, og i den digitale verden er det lett å glemme at det er mennesker på den andre siden av skjermen også. Derfor kan det være store gevinster med å jobbe litt med stil og tone.

 

Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!

 

Hvordan finne frem til den riktige stemmen?

Å definere stil og tone er ikke rakettforskning, og det er ikke én metode eller ett resultat som er det eneste riktige og sanne. Som vi har vært inne på, er stemmen mer emosjonell enn rasjonell. Det betyr at du godt kan bruke magefølelsen for å finne frem til riktig stemme for din nettbutikk. Men en tommelfingerregel når du skal etablere og styrke relasjonen mellom deg og kundene dine, er å snakke som folk i størst mulig grad.

Det er et par ting til som kan være greit å ha med seg når du skal definere stemmen (som nevnt er lurt å lage en liten huskeliste eller guide):

  • I digitale kanaler uttrykker vi oss som regel med «skrevet verbal kommunikasjon», altså en type muntlig skrivemåte. Hvordan ville du forklart en ting til en bekjent? Kan du bruke samme stil til å forklare noe i et nyhetsbrev?
  • Stemmen må tilpasses til målgruppen(e), ikke bare til din nettbutikk. Hvem er de? Hvordan snakker de?
  • En god stil viser også frem hvordan kulturen er internt i nettbutikken. Hvem er vi? Hvordan snakker vi?

Når du har tenkt litt på disse ulike dimensjonene, kan du kaste deg over den morsomste delen, å definere stemmen din.

1. Avgrense det stilistiske landskapet.

Du kan setter grunntonen for stilen ved å plassere nettbutikken din på 4 skalaer med ulike motpoler. Metoden baserer seg på Nielsen Norman Groups grunnleggende dimensjoner for stil og tone i digitale kanaler.

stil-og-tone-dimensjoner

Når du har satt et kryss til høyre, venstre eller på nøytral, har tegnet opp grunntrekkene for din stil. Ta med deg verdi-ordene du har satt kryss ved videre, ikke bry deg om ordene der du satt deg selv om «nøytral» på skalaen.

2. Nyansere grunntrekkene.

Det er ikke alltid så selvsagt hvordan du skriver en f.eks. «folkelig, respektfull tekst».

Derfor kan det være hjelpsomt å bryte verdi-ordene enda litt ned.

  • Ta for deg verdi-ordene fra øvelsen over (2, 3 eller 4 ord)
  • For hvert verdi-ord skriver du opp så mange assosiasjoner du kan komme på. F.eks: Hva kjennetegner en entusiastisk tekst? Den kan være lidenskapelig, vittig, leken, munter.
  • Velg så ut en eller to beskrivende ord for hvert verdi-ord. En liste på 4 er ofte nok; jo lenger liste, desto vanskeligere kan det bli å oppfylle alle kriteriene når du skriver tekst.

For å hjelpe enda mer på vei, foreslår innholdsstrategen Kristina Halvorson å lage ordpar som beskriver stilen gjennom å si noe om hva den ikke er.

F.eks:

  • sjarmerende, men ikke barnslig
  • kunnskapsrik, men ikke besserwisser
  • informative, men ikke kjedelige 
good_vibes

  

Til slutt har du altså en stil og tone-guide med:

Stemmen vår er:

Folkelig, freidig og saklig

Slik skriver vi:

Hverdagslig, men ikke slurvete
Med glimt i øyet, men ikke frekt
Oversiktlig, men ikke kjedelig

Og for den virkelig avanserte kan du alltids koble på noen eksempler fra virkeligheten du mener er bra (og mindre bra):

Skriv slik:

Nå har vi fylt opp lageret med masse stilige saker som gir dagen det lille ekstra kicket. Vi har mange ulike varianter, og sikkert en som passer for akkurat din dag. Se hele utvalget her.

Ikke slik:

Vi har masse nye varer, masse forskjellig. Gå til nettsiden vår for å se mer.
Størrelse: S til XXL
Farger: alle.



Lykke til med stemmejakten! 

 

Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!

 

Denne artikkelen har tidligere blitt publisert på MailMojos egen blogg.

Kommentarer på dette innlegget