strategi | 15 oktober 2021

Slik selger du bedre på Black Friday

Vi går inn i det som for mange kjøpmenn er den viktigste perioden i året. Følger du disse rådene er sjansen stor for at også du får ta del i kjøpefesten.

7 min lesetid

I følge SSB er netthandelen nå høyere enn noen gang, og selv om Norge har begynt å åpne opp etter pandemien, sier prognosene at netthandelen igjen vil nå nye høyder mot Black Friday og julesalget. I denne bloggposten gir vi deg de beste rådene for å øke konverteringene og salget ditt slik at du kan ta del i kjøpefesten.

Black Friday, Black Week eller Black Month? 

Konseptet Black Friday har de senere årene blitt forlenget til, og i noen tilfeller, erstattet av Black Week og Black Month. Vi synes nok at å spre de gode tilbudene ut over hele uken og å legge ut de beste godbitene på selveste fredagen, er det beste alternativet. Unntaket er om du ønsker å gi ukestilbud og bygge opp forventningen opp mot Black Week og Black Friday, da kan du vurdere om Black Month er det beste alternativet for deg.


Svarer du "Nei" på 4 eller flere av disse punktene bør du ta grep

La oss gå ut fra at det er mandag i Black Week. "Alle" kunder forventer å finne gode tilbud denne uken og det er denne forventningen du skal innfri på. Spør deg selv om du :


  • Har du oversikt over hvor dine kunder befinner seg? 
  • Har du laget en god markedsføringsplan for den kommende perioden?
  • Bruker du designelementer som underbygger salgsperioden Black Week og Black Friday?
  • Har du ett eller flere klare og tydelige tilbud?
  • Har du lagt til godt synlige CTAs, slik at kunden klikker seg videre inn i nettbutikken?
  • Er butikken din tillitsvekkende og "åpen"?
  • Oppgir du fraktalternativer tidlig i kjøpsprosessen?
  • Tilbyr du flere fraktalternativer?
  • Oppgir du forventet leveringstid?
  • Har du konkurransedyktige fraktpriser?
  • Føler du deg trygg på at fraktleverandøren leverer pakkene etter sluttkundenes forventninger?


Last ned vår Black Friday Sjekkliste og få gode tips og råd til grep du bør ta i forkant av den store salgsperioden:

LAST NED BLACK FRIDAY SJEKKLISTE

 

Bruk riktige designelementer

Vi mennesker er ofte svært visuelle, og vi bruker kun et brøkdel av et sekund på å danne oss et bilde om det vi ser på er interessant nok til å bli værende. I forkant av Black Friday forventes det at butikken din har designelementer i Black Friday-stil. Dette kan eksempelvis være en salgsbanner med et klart budskap.
For å innfri kundenes forventninger og øke sjansen for å få flere salg, bør også salgsbanneret inneholde ord som Black Month, Black Week eller Black Friday, i tillegg til å tydeliggjøre med CTA's som inneholder ordet "Salg" eller "Se alle tilbud". Se eksempelbilde under:

 

 

 

Få maksimalt ut av årets Black Friday og julesalget med nytt selgende design!


La våre dyktige designere tilpasse din nettbutikks design, lage forsidebannere og annet grafisk materiell etter ditt ønske.

Avtal tid i kalenderen for en uforpliktende prat, eller chat med oss nederst til høyre

 

"Martin designet noe som jeg kanskje ikke hadde valgt selv, men da han var ferdig, syntes jeg det ble veldig bra. Det er stor forskjell på å tro og å vite, og Martin har kunnskapen som skal til for å vite hva som fungerer i praksis. Han tok butikken fra "littegrann proff" til "helproff" og gjennomdesignet den slik at alle elementer passer sammen. Jeg fikk inntrykk av at Martin hadde voldsomt mye å gjøre, men det gikk helt greit å vente en dag eller to på respons, fordi da han jobbet på butikken vår, var det full fokus.
Designet, sammen med aktiv markedsføring gjennom Google Ads, har tatt butikken til nye høyder, og omsetningen fra 1.mars 2021 har økt kraftig."
sveiseprodukter.no

     Last ned gratis pakke med bannere til Black Friday.

Skap tillit og trygghet

  • Mange nettbutikker oppgir liten eller ingen kontaktinformasjon. Det at kundene kan finne slik informasjon er helt avgjørende for å skape tillit og trygghet. I bunnen av din 24Nettbutikk legges all firmainformasjon. Sørg for at denne er korrekt.
  • Bruk kjente betalingsmåter som f.eks. Klarna og Vipps slik at kunden kan følge trygghet ved betaling i butikken din.
  • Tilby en chat-løsning slik at kundene dine kan kontakte deg direkte dersom de har spørsmål.
    Om du enda ikke har lagt til Chat i butikken din anbefaler vi 24Chat som er innebygd i din 24Nettbutikk og er gratis å ta i bruk. 


Frakt og logistikk

Frakt er et veldig viktig punkt for sluttkundene, og statistikk viser at kundene ofte hopper ut at kjøpsprosessen dersom fraktprisen er for høy eller at det er uklart hvor lang leveringstiden er. Det er derfor svært lurt å få frem dette så tidlig og ofte som mulig, helst i toppen av nettbutikken. Se eksempelbilde under:

 


Hurtig levering er avgjørende

Statistikk viser at sluttkunden forventer å motta pakken innen 3 virkedager. Det krever at du pakker og sender i rekordfart. Gjør du en god jobb her, vil du få fornøyde og tilbakevendende kunder. 

Har du et tungt og vanskelig system som gjør det vanskelig for deg å behandle og sende ordrer raskt?
Svaret er: 24Shipping

Med 24Shipping kan du behandle ordre og printe ut adresseetiketten på null komma niks, til en lav, fast og forutsigbar pris. Les mer om 24Shipping eller chat med oss nederst til høyre.

"Det er helt nydelig at jeg nå med et par klikk får skrevet ut både ordrer og fraktlapper i samme prosess😊 Tidligere var det et «mareritt» å komme på jobb mandag, pga mye administrativt, nå derimot går det som en lek! Etikettskriveren spytter ut fraktsedler samtidig som ordrer skrives ut, fantastisk ny hverdag for meg😊
Bjørnar i jaktfall.no"


Markedsføringsplan

Ha en god og gjennomtenkt markedsføringsplan i forkant av Black Week/Friday og julesalget. 

  • Markedsfør deg i de "riktige" kanalene. Hvilken kanal som er riktig for deg er avhengig av hvilken bransje du tilhører og hvor kundene dine er. Om du er usikker på hvilke markedskanaler du bør fokusere på, kan det være greit å ta en prat med en av våre kunderådgivere eller vår samarbeidspartner innen markedsføring.
  • Lag en "On Page" landingsside hvor alle klikk fra annonsene dine fører inn til. Der kan du presentere alle produktene og engasjere til flere klikk inn til andre produkter/produktgrupper. 
  • Bruk de riktige søkeordene. Noen av de typiske søkene i søkemotorene er "Black Friday" + merkenavn" og "Black Friday 2021" eller lignende.
  • Sørg for at landingssiden du lager er inspirerende, og at den klart og tydelig fremhever Black week/friday-tilbudene.
  • Hva med å lage en nedtelling i forkant av salget hvor du legger ut teasere for hva som kommer på salg?
  • Mange butikker får hele 30-40% av all omsetning fra nyhetsbrevsmarkedsføring.
    Prøv gjerne en pop-up hvor du lokker med fremtidige Black Friday-tilbud for å få kunden til å melde seg på nyhetsbrevet ditt.
  • Bruk rabattkoder.
    Konkurransen om kundene har aldri vært større og spesielt rundt Black Friday og julesalget bør en tilby mer enn vanlig for å vinne kunden. Rabattkoder kan være utslagsgivende for om du greier å overtale kunden til å handle i nettopp din butikk.
  • Behandle alle kundene dine som VIP-kunder.
    Hvorfor ikke legge ved et gratisprodukt i pakken eller et håndskrevet kort hvor du takker for bestillingen og ønsker de hjertelig velkomne også etter salget. Kanskje kan du lokke med en rabattkode på neste kjøp? Bruk fantasien, men ta aldri dine kunder for gitt :)
  • Tenk inntjening.
    Selv om bruttofortjenesten på produktporteføljen din går ned under salget, bør du fortsatt sitte igjen med et positivt resultat på bunnlinjen totalt sett. Et smart grep er å dumpe prisene på noen få produkter (lokketilbud) og fokuser på mersalg av produkter hvor du har bedre marginer etter at kunden har kommet inn i butikken.

Spørsmål?

Book gratis strategitime en av våre rådgivere i dag

 

 

Vi i 24Nettbutikk ønsker deg lykke til med årets store kjøpefest :)

 

Del
Tags
strategi Inspirasjon Black Friday
Få Nyhetsbrev

Prøv gratis og uforpliktende i 30 dager.

Utforske alle verktøyene og tjenestene du trenger for å starte, kjøre og utvide virksomheten din.
PRØV GRATIS