strategi | 29 oktober 2020

Sjekkliste for årets Black Friday

Sannsynligheten er høy for at netthandelen vil nå nye rekorder under årets Black Friday. Og ifølge YouGov-undersøkelsen vil en av fire handle på nett under Black Friday. Da gjelder det å være forberedt!

4 min lesetid

Alt tyder på at årets Black Friday vil bli "all time high". Frykten for COVID-19 vil mest sannsynlig føre til at enda flere velger å handle julegavene fra sofakroken i stedet for å utsette seg for smitte ved å gå på shoppingsentrene. For deg som butikkeier gjelder det å være forberedt og ta de riktige strategiske valgene slik at og du får ta del av denne omsetningsøkningen.

Tall fra YouGov viser at 1 av 4 (25%) vil i mye større grad bruke nettbasert shopping/levering, og at spesielt de 18-39 åringene vil bruke nettbasert shopping mer (36%). 

Denne artikkelen viser deg hva dine fokusområder bør være rundt Black Friday og julesalget generelt.

Kundens forventning til innhold:

Kunden forventer "riktig" innhold basert på årstid, ulike "happeninger" som f. eks. Black Friday og hvor kunden klikket  for å komme inn til din nettbutikk. Det er altså svært viktig å innfri denne forventningen for å skape tillit og oppnå salg. Om du viser en salgsbanner for vintersalg i mai har du altså bommet på kundens forventning av innhold, og du vil mest sannsynlig gå glipp av salg da kunden forventet et mer vårlig/sommerlig innhold.

I forkant av Black Friday forventes det at butikken din har noen Black Friday elementer. Dette kan for eksempelvis være en salgsbanner med et klart budskap.

Du har kun noen få sekunder på deg for å få kundens oppmerksomhet og det budskapet må umiddelbart fenge. Vi kan gå ut fra at kunden er i "Black Friday stemning" og er ute etter gode tilbud. Anbefalingen er da å ha ett eller flere tilbud med en god CTA (Call To Action som f.eks. "KJØP NÅ" eller "KUN FÅ IGJEN"). Poenget er å få kunden til å klikke seg inn på hovedproduktet eller en samling av produkter.

Banneret bør også inneholde ordet "Black Friday" og "Salg" eller "Tilbud". Da vil du innfri kundens forventning og sjansen er større for salg.

En annen måte er å droppe salgsbanneren og heller samle alle gode tilbud på forsiden med overskrifter for for eksempel "Black Friday tilbud" eller "Black Friday salg!". Da vil kunden umiddelbart se hvilke tilbud du har og slipper et ekstra klikk til en slik samleside.

Attraktive tilbud for dine kunder?

De aller fleste er svært opptatt av å spare penger og gjøre gode kjøp. Har du tenkt igjennom dine tilbud denne dagen? Vil de være attraktive nok til å selge? Husk at Black Friday sparker i gang julehandelen for fullt. Kan det være produkter du har på lager som er spesielt fristende som julegaver? Kanskje bør du markedsføre disse produktene litt ekstra, samt tilby en rabatt her?

Oppgi leveringstid

Oppgi alltid forventet leveringstid både før, under og etter en bestilling. Dette er særdeles viktig like før jul hvor kunden må være helt sikker på at pakken kommer frem i tide.

Skap tillit:

Mange nettbutikker oppgir ingen eller manglende kontaktinformasjon. Det at kundene kan finne slik informasjon er helt avgjørende for å skape tillit og trygghet. I bunnen av din 24Nettbutikk legges all firmainformasjon. Sørg for at denne er korrekt.

Bruk kjente betalingsmåter som f.eks. Klarna og Vipps slik at kunden kan følge trygghet ved betaling i butikken din. 

Lokk med rabattkoder

Konkurransen om kundene har aldri vært større og spesielt rundt Black Friday og julesalget bør en tilby mer enn vanlig for å vinne kunden. Rabattkoder kan være utslagsgivende for om du greier å overtale kunden til å handle i nettopp din butikk.

Markedsfør deg i de "riktige" kanalene

Hvilken kanal som er riktig for deg er avhengig av hvilken bransje du tilhører. Om du er usikker på hvilke markedskanaler du bør fokusere på kan det være greit å ta en prat med en av våre kunderådgivere eller vår samarbeidspartner innen markedsføring. 

Logistikk og frakt

Når ordrene starter å renne inn, er det svært viktig å levere på hurtig levering. Gjør du en god jobb her, vil du få fornøyde og tilbakevendende kunder. Med 24Shipping booker du frakt og printer fraktetiketter lekende lett. Vi har også fremforhandlet en super fraktpris for deg. Les mer om 24Shipping.

Oppfølging etter Black Friday

Med en god planlegging og gjennomføring håper vi at du har fått mange nye kunder inn i din nettbutikk som også gjennomførte kjøpene. I ettertid kan du tjene godt på merinntekter ved å følge opp alle disse kundene med gode tilbud, eller introdusere dem for “sneak peaks”. Gir du kundene dine en følelse av å bli behandlet som VIP vil de være mer lojale. Nyhetsbrev er en måte å følge opp kunder i etterkant. Det finnes også mange andre måter å vise deg frem på i ettertid. Bruk fantasien!

Lykke til med årets store kjøpefest :)

Har du enda ikke startet nettbutikk?

Prøv gratis i 30 dager!

 

 

 

Del
Tags
strategi jul-og-nyttar blackfriday Inspirasjon salg
Få Nyhetsbrev

Prøv gratis og uforpliktende i 30 dager.

Utforske alle verktøyene og tjenestene du trenger for å starte, kjøre og utvide virksomheten din.
PRØV GRATIS