Markedsføring strategi Trender blackfriday

Derfor skal du satse på Facebook før Black Friday

ipsos-facebook-1024x575

Gjør Facebook til den gode gamle butikkdisken og skap lojalitet for din egen merkevare med små budsjetter og stor kreativitet.

Den 24. november er Black Friday på plass igjen, og i følge Black-Friday.sale er det i dagene før du bør sette fokus på hvordan du kan få folk til å velge akkurat din nettbutikk når handlesirkuset kommer til byen. Et svært viktig element å ta med i planen er uten tvil Facebook.

La oss få det ut av veien: Denne artikkelen handler ikke om “standardinnleggene”. Vi snakker ikke om å fortelle om de gode tilbudene dine, eller for den saks skyld om å be folk melde seg opp til et nyhetsbrev. Dette handler om å sette fokus på godt innhold. Innhold som engasjerer følgerne dine, skaper en form for tilhørighet og ikke minst henter inn nye forbrukere i ditt sosiale medier-univers.

Ønsker du gratis bilder å bruke til din nettbutikk eller Facebook-kampanje. Trykk her, så får du tilgang

contentisking-750

Engasjement! Ordet bør henge som et stort neonskilt hos enhver bedrift som ønsker å skape en lojal kundegruppe i det som utvilsomt er en tid der lojalitet er vanskelig å oppnå, både på Black Friday og ved andre handlebegivenheter i løpet av året. Tross alt kan folk flest ved hjelp av noen tastetrykk bestille varer og tjenester fra hvor som helst i landet. Man kan velge å se det som et problem, eller man kan se det som en mulighet for å hente nye kunder fra nord til sør.

Nærmest uavhengig av hvilken bransje du tilhører, vil du også måtte kjempe mot aktører med store markedsføringsbudsjetter. Du vet… De som betaler for å spre sitt budskap inn i alle stuer gjennom reklame i beste sendetid eller bannerannonser i landets største nettaviser. Det er her Facebook og andre SoMe-kanaler (Sosiale medier) tar steget inn i manesjen som din mulighet for å bli hørt og anerkjent hos forbrukerne, og det uten å skyte spurv med kanon.

De fleste nettbutikker er på Facebook i dag, men hvor mange som faktisk satser på kanalen er et helt annet spørsmål. Svært mange tenker ikke kreativt nok med tanke på hva de legger ut, og klarer ikke komme ut av tilbudsavis-mentaliteten. For all del, selvsagt skal man kunne reklamere for gode priser fra tid til annen, men hvis majoriteten av innleggene dine handler om frosne kjøttkaker på tilbud eller skosåler til halv pris, da vil du aldri skape tilhørighet.

Det handler som sagt om å engasjere. Måtene man kan gjøre dette på er mange, men hva med å spørre kundegruppen din om deres meninger, det være seg et nytt produktnavn, hva de føler mangler i butikken din eller en ny logo? Du kan avholde konkurranser, vise “backstage-bilder”, dele interessante artikler, lag en quiz, sett opp et webinar med en Facebook Live-video. Mulighetene er nærmest uendelige. Det handler først og fremst om å underholde folk samt få dem til å føle seg inkludert. At dere spiller på sammen lag fordi du er personlig.

Her er vi inne på et viktig punkt. Du kan ikke være personlig uten å kjenne din signatur, dine produkter og din stemme. Og viktigst av alt: Kundene dine. Potensielle kjøpere i ditt marked vil garantert kunne knytte seg til både deg som eier og selve butikken, hvis du bare snakker om de riktige tingene. Selger du verktøy, er du antageligvis interessert i hva man kan bruke verktøyet til. Det samme gjelder kundene dine, bare andre veien. Facebook kan bli den moderne butikkdisken. Tross alt… Vi lever i en tid der man stadig sjeldnere befinner seg ved en reell disk, og en av tingene både kunder og butikkeiere kan savne med tanke på relasjonsbygging er den gode samtalen. Ikke “den koster”, “kan kun brukes i plussgrader” eller “skal den pakkes inn”, men “hva er egentlig din favorittmatpakke?”, “hva har du lyst til å bygge i hagen?”, “hvor har du lyst til å reise i sommer?” eller for den saks skyld “nå skal jeg gi deg et skikkelig bra tips!”. Før så å si alle slakterbutikkene forsvant fra Norges overflate var det vanlig at unger gjerne fikk en gratis pølsebit å tygge på når de entret butikken med opphavet. Så spør deg selv: Hva er din virtuelle pølsebit?

Når alt kommer til alt handler det om å bygge en positiv merkevare. Det handler om å engasjere kundene. Produktene dine i disken er selvsagt viktige, men møter man ikke et menneske på andre siden, en som lener seg over, smiler og sosialiserer… jeg gjentar: sosialiserer, kan du ikke regne med at noen kommer tilbake. De glemmer deg.

Til slutt kort om budsjetter. Facebook driver forretning. Mens du bygger en kundegruppe som følger deg på Facebook, må du nok regne med å spytte litt i glasset. En hundrelapp eller to per post, selvsagt rettet mot det som er din spesifikke kundegruppe, når svært langt så lenge innholdet ditt engasjerer. Se på det som at du gir posten en vennlig dytt i ryggen slik at folk kan oppdage den, like og kommentere, i større antall enn det den lille investeringen ville gitt alene.

Len deg over disken og sett i gang!

 

Ønsker du gratis bilder å bruke til din nettbutikk eller Facebook-kampanje. Trykk her, så får du tilgang

 

 

Kommentarer på dette innlegget