Artikler&Tips strategi blackfriday

Julesalget starter på black friday

Det som tidligere har vært forbeholdt starten på julehandelen i USA har utviklet seg til å bli en handlefest i Norge og en rekke andre land rundt i verden. Les mer om Black Friday og hvordan DU kan bli klar for dette.

 

 

Ifølge nettstedet FinansNorge hadde gjennomsnittsbeløpet nordmenn handlet for på Black Friday 2017 økt med hele 11% fra Black Friday 2016. FinansNorge påpeker også at transaksjoner gjennom kredittkort, VISA og Vipps ikke teller med, så økningen er nok vesentlig mer.

Dette viser at Black Friday i 2018 vil utgjøre en stor del av årets omsetning for mange norske nettbutikker. Samtidig viste Bring i fjor at 25% handler i en ny nettbutikk for første gang denne dagen. Dette gir unike muligheter til å tiltrekke seg nye kunder, og begeistre dem til å komme tilbake for å handle mer senere.

Basert på over 10 års erfaring med e-handel har vi i 24Nettbutikk laget en sjekkliste du kan benytte for å finne ut om din nettbutikk er klar for Black Friday. 

Men først litt funfacts:

  • Av de nordiske landene i 2017 kunne Norge og Sverige vise til hele 70 prosent vekst i transaksjonene. Finland opplevde 50 prosent vekst, målt mot 2016.
  • Det var mest søkeaktivitet på internett i tidsrommet kl. 08:00-09:00 mens på kvelden var det flest antall transaksjoner. Det var tydelig at kunder søkte etter gode tilbud og varer tidlig på dagen, mens de fleste foretok transaksjonen etter kl. 20:00. 
  • 55 prosent av alle kjøpene ble gjort av kvinner, mot 53 prosent i 2016.
  • Kunder i aldersgruppen 26–35 sto for flest kjøp, og tilsvarte hele 29%.
  • Men aldersgruppen 18-25 hadde høyest vekst sammenlignet med fjoråret, nemlig 94%. 
  • Ifølge Nets sin årlige julehandelsundersøkelse, ville 44% starte med julehandelen før 1.desember
  • En gjennomsnittlig handlekurv i 2017 lå på ca 850 kroner. På Black Friday var gjennomsnittet ca 1250 kr, og drøyt 5% vekst sammenlignet med fjoråret.
  • Elkjøp satte nordisk rekord i handel på nett: Svimlende 1,32 milliarder på nett i Norden i løpet av 1 døgn
  • Nordmenn handlet for mer enn 3,6 milliarder kroner med betalingskort

 Fortsatt usikker på om dette er noe for deg? Her er 4 grunner til å hoppe ned.

1. Black Friday er nettbutikkenes taco-fredag

Taco har heller lite å gjøre med mathistorien her på bjerget, men har likevel blitt norsk tradisjon i form av fredagskos. Black Friday er i ferd med å bli det samme med tanke på fredaghandel. Opprinnelig var Black Friday en helamerikansk tradisjon, og enkelte har nok følt den som “bare nok et supplement” til en årstid som allerede byr på mange salgsmuligheter. Men som vi alle vet har kunden alltid rett, og kunden har for lengst bestemt seg for å trykke Black Friday til sitt bryst. Og med tanke på amerikanske tradisjoner med fotfeste i Norge: Tar man utgangspunkt i Google-data var det i 2017 faktisk større norsk søkeinteresse for Black Friday enn Halloween.

2. Det handles for enorme summer

På fjorårets Black Friday ble det ifølge Finans Norge korthandlet for 3,6 milliarder kroner i Norge, og i år vil summen mest sannsynlig øke ytterligere. Black Friday har blitt norsk, og det har du alt å tjene på.

3. Black Friday kickstarter julehandelen

Flere og flere velger nå å ta julehandelen på Black Friday. Ikke så rart med tanke på at man potensielt kan spare tusenvis av kroner. Vokser Black Friday, vokser også denne nye formen for juleforberedelser. Resultatet kan derfor fort bli at aktørene som ikke prioriterer Black Friday også vil få en dupp i julehandelen generelt. Se gjerne derfor på 23. november som en av dine satsinger opp mot julebudsjettene, ikke som et enkeltstående event.

Er du usikker på hvordan du skal legge opp strategien før Black Friday eller julesalget? Ta kontakt med en av våre eksperter, så hjelper vi deg - helt uforpliktende og gratis.

Sett opp uforpliktende møte med meg

 

4.Kjemp der det kjempes kan

Selvsagt skal man tenke markedsføring i flere kanaler hvis mulig, og landets største butikker pumper naturlig nok enorme summer inn i tv, radio og trykte medier. Man må derfor stille seg spørsmål ved hvorfor svært mange små og mellomstore aktører ikke utnytter det ene markedsføringsvinduet der man faktisk kan konkurrere uten å ha millionbudsjetter på bok.

Hadde du drevet butikk i en handlegate eller på et kjøpesenter ville du utvilsomt satt opp plakater med informasjon om hva som venter kunden på innsiden av døra, så hvorfor gjør du ikke det samme på nett?

De mest dedikerte shoppingentusiastene er ute lang tid i forkant, og butikkene som tar dagen på alvor har derfor allerede opparbeidet seg en potensielt solid kundegruppe. I Norge begynner de ivrigste å søke etter Black Friday-tilbud allerede i oktober, noe blant annet Google Trends viser. I tillegg har de også opparbeidet seg en posisjon hos søkemotoren som gjør at de vil trekke til seg langt flere besøk, og med det salg, på Black Friday.

 

Slik blir du klar for Black friday

 

BFsjekkliste 

Sjekklisten "Slik blir du klar for Black Friday" finner du ved å trykke her.

 

 

Black Friday Webinar - Se opptaket av webinaret her

Har du lyst å høre mer om Black Friday og stille spørsmål til vår ekspert? Bli med på vårt Webinar "Black Friday - Er Du Klar?"

Julesalger starter på Black Friday - slik gjør du deg klar!

 

Noen tilbakemeldinger fra Webinaret:

"Bra, informativt, kort og tydelig" 

"Great webinar with useful tips"

"Fikk med meg masse gode tips og triks for å være forberedt til den store dagen"

"Veldig bra og lærerikt"

 

 

Er du usikker på hvordan du skal legge opp strategien før Black Friday eller julesalget? Ta kontakt med en av våre eksperter, så hjelper vi deg - helt uforpliktende og gratis.

Sett opp uforpliktende møte med meg

 

 

Kommentarer på dette innlegget