nyhetsbrev Artikler&Tips strategi

Nyhetsbrev del 5: Få besøkende i nettbutikken til å bli mottakere av nyhetsbrevet ditt

Én ting er å få folk til å besøke nettbutikken din. Kanskje kjøper de noe, kanskje ikke. Men får du dem til å bli mottakere av nyhetsbrevet ditt, er det stor sjanse for at de blir kunder i fremtiden.

 

Del 1 - Hold stilen - Hva bør du tenke på for stil og tone i nyhetsbrevet ditt

Del 2 - Derfor bør du med nettbutikk bruke nyhetsbrev

Del 3 - 12 fakta om e-postmarkedsføring alle bedriftseiere bør vite

Del 4 - 8 strategier for flere åpninger av dine nyhetsbrev

24Nettbutikk og MailMojo samarbeider om å gjøre det superenkelt for alle som har nettbutikk å sende ut nyhetsbrev direkte fra systemet. Denne våren kommer vi til å dele vår kunnskap om hva som skal til for å bli skikkelig dreven på e-postmarkedsføring, og vi håper tipsene kommer til nytte.

“The money is in the list” har vært et uttrykk innen digital markedsføring i lang tid. Listen de refererer til, er selvsagt e-postlisten. E-post er rett og slett en enorm tilstedeværelse og 91% sjekker e-posten sin hver dag.

Og det er fordi e-post rocker. Hele 79% av deltakerne i en undersøkelse svarte at de foretrekker å motta e-post fremfor noen andre format (f.eks. flyers, bannere eller andre kanaler for reklame). Sosiale medier oppleves som kaotisk og uoversiktlig, men e-post er spesielt godt egnet for en-til-en-kommunikasjon direkte med mottakerne dine.

Dette er det gode grunner for å bruke tid på e-postlistene dine.

 

Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!

 

Få listene dine til å vokse

Du har kanskje allerede en plan om hvordan e-postlistene dine skal vokse. Dette er et arbeid du bør lage deg en liten rutine for. Det er helt vanlig at folk mister interessen over tid, så selv om du har en anseelig liste, bør du passe på å dyrke nye forbindelser.

Og hvordan gjør du det? Her har du en liste som kan gi deg tips og inspirasjon til å utvikle strålende e-postlister og forhåpentligvis mange nye kundeforhold:

Gi kjærlighet til påmeldingsskjema ditt!

Det er her folk bestemmer seg for om de skal legge seg til på listen din, så ikke spar på krutt og fristelser. List opp hva mottakeren kan forvente seg, få frem fordeler og bruk din unike stil og tone. Overrask med en utradisjonell introduksjonstekst og la dem velge tema som interesserer dem (slik får du også segmentert fra første start.)

Kanskje du til og med kan friste med en rabatt i første utsendelse? En rapport kan melde om at 60% melder seg på nyhetsbrev for å få med seg tilbud og salg.

Gjør påmeldingsskjema tydelig

Sørg for å ha påmeldingsskjema godt synlig og tilgjengelig fra flere steder i nettbutikken din. Tenk gjennom kundereisen på nettbutikken din: Hvor kommer folk fra? Ikke alle lander på forsiden, så det å legge inn påmeldingsskjema på andre strategiske sider, kan være en god idé.

Legg påmeldingsskjema i sidemenyene, bunnfeltet og bruk pop-ups. Mange studier viser at pop-ups er suverent beste metoden for å konvertere besøkende til mottakere av nyhetsbrevet ditt.

Tenk også på Om oss-siden eller midt i en artikkel (som her). En annen ting verdt å tenke på, er å la kunder som er i kjøpsmodus kjøpe først og tilby dem å bli med «i det gode selskap» på e-postlisten din.

Motta MailMojo sin gratis sjekkliste for e‑postmarkedsføring

18 ting du bør sjekke før du sender for å sikre en optimal e‑postkampanje

 

Oppfordre dine mottakere til å videresende e-posten til folk de kjenner

Det som veier aller tyngst når vi tar avgjørelser, er anbefalinger fra noen vi kjenner og stoler på. Ved å få dine mottakere til å anbefale ditt nyhetsbrev videre, er det stor sjanse for at flere vil ha nyhetsbrevet ditt rett i sin innboks.

Hvordan funker det i praksis: Nyhetsbrev fra MailMojo støtter deling allerede, både i sosiale medier og gjennom videresending. Da bør du ha en lenke i nyhetsbrevet som leder til en påmeldingsside (det kan være en side i nettbutikken din der du har påmeldingsskjema) for nye påmeldinger. På den måten gjør du det riktig i henhold til GDPR – og ryddig for deg selv og de nye mottakerne.

Kjør en konkurranse

Enten du velger å dra i gang en konkurranse (fine priser er alltid fin lokkemat og folk liker generelt spill og leik) på egne nettsider, eller på en annen plattform (f.eks. QuizWiz), kan det være en fin måte å få folk til å ville ha mer informasjon fra deg.

Dersom du inviterer Facebook-fans på en konkurranse, er jo hensikten først og fremst å få dem til å besøke nettbutikken din, og når de først er der, overtale dem til å melde seg på nyhetsbrevet. Kanskje du avholder konkurranser med jevne mellomrom? Da har de en grunn til å ville høre om dem – og en sjanse til å vinne noe stas.

Husk at du i følge GDPR ikke kan melde konkurransedeltakerne på e-postlisten din automatisk, men gi dem heller en god grunn til å ville det selv. (Og ha med lenke til påmeldingsskjema, selvfølgelig.)

Tilby gratis innhold som har verdi for de besøkende og eventuelle kunder

Dersom du selger skinnvesker, lag en guide til hvordan man skal vedlikeholde skinn. Har du frø og hageprodukter i nettbutikken, kan en trinn-for-trinn-guide for såing eller en lite knippe oppskrifter for det man høster.

Du kan enkelt lage en landingsside, der besøkende kan laste ned innholdet – pass på å gjøre det enkelt for dem å melde seg på nyhetsbrevet fra denne siden (men unngå å føre dem opp automatisk, det er ikke lov lenger ifølge den nye personvernlovgivningen). Gratis innhold er mer spesifikt enn det vanlige, generelle påmeldingsskjema og kan inspirere folk til å ville motta mer fra ditt kunnskapslager.

Bruk kvitterings-e-posten

Mange glemmer denne viktige flaten for å invitere kunder som ikke enda er abonnenter til å bli det. Når kjøpet er gjennomført og kunden bare venter på å få en pakke i posten, har de fått gjennomført det de opprinnelig kom til nettbutikken din for og er mer mottakelig for andre forslag.

Husk å beskrive hva de kan forvente seg av innhold om de melder seg på, og vurder for eksempel rabatter eller andre fordeler som lokkemiddel.

Bruk signaturfeltet i vanlige e-poster

Dersom du sender ut e-poster med signatur, for eksempel via kundeservice på e-post, legg inn lenke til påmeldingsskjema i signaturen. Du kan legge inn tekst som reklamerer for det de kan få i utsendelsen, som for eksempel “Få våre beste tilbud rett i innboksen din!”

Testemonials!

Som vi nevnte i et tidligere punkt, er anbefalinger gode som gull – og de virker selv om man ikke har en personlig relasjon til dem. Spør noen gode kunder om de vil dele sin historie med deg, eller skaff deg ambassadører og bruk sitater fra dem.

Dette bygger merkevaren din, og du kan enkelt bygge en bro over til påmeldingsskjema med tilbud om for eksempel flere lignende historier. Anmeldelser av nettsiden eller produktene er en lignende måte å vise frem tilbakemeldinger fra ekte mennesker. Eller du kan oppfordre nye besøkende til å “bli en del av de XXX (antall) glade mottakerne av nyhetsbrevet”.

Foto: Hanson Lu

Oppsummert:

  • Bruk påmeldingsskjema aktivt og pass på at det er lett synlig flere steder på siden din
  • Hold en konkurranse eller tilby gratis innhold, for så å tilby å melde seg på listen for å få mer av det samme
  • Bruk anbefalinger fra ekte kunder. Vurderinger fra fornøyde kunder er verdt sin vekt i gull.

 

Ønsker du å prøve nyhetsbrev-funksjonen gratis? Gå inn i ditt adminpanel, trykk på "moduler" og deretter "nyhetsbrev". Opprett en gratis bruker og kom i gang på 1-2-3!

 

 

 

Kommentarer på dette innlegget