blackfriday

Slik handlet nordmenn på Black Friday

StatistikkI forrige uke gikk Black Friday av stabelen, årets kanskje største kjøpefest. Det ble satt rekord etter rekord, og vi i 24Nettbutikk har tatt en titt på eksterne og interne tall. Bare se her:

  • Betalingstjenesten Klarna meldte om en økning på 70% i antall transaksjoner i forhold til Black Friday i fjor
  • Elkjøp satte nordisk rekord i handel på nett: Svimlende 1,32 milliarder på nett i Norden i løpet av 1 døgn
  • Nordmenn handlet for mer enn 3,6 milliarder kroner med betalingskort
  • Gjennomsnittlig verdi på handlekurven var 1584,-. En økning på 34% fra 2016.
  • Damer var representert som de mest handlende også i år: 65% vs 35%.

Men også våre egne kunder satte rekord etter rekord, og det er vi meget stolt av:

  • Våre butikker hadde en økning på hele 48% i omsetning på Black Friday, sammenlignet med fjoråret. Ser på vi uken under ett var økningen på 64%!
  • Antall nye kunder gikk opp med 39%, hvilket vil si at våre kunder har vært flinke med sin markedsføring. Les her for tips om markedsføring.

På bildet under ser at du at de mellom 25-34 år er mest aktive, men hvis du ser litt nærmere falt andelen fra i fjor (2017 er markert i blå). Det vil si at de over 45 år var mer aktive i år.

Skjermbilde 2017-11-27 kl. 13.59.38.png

 

Vi har tatt en prat med Pål Kaalaas i Global Savings Group.

- Gjennom å se på statistikken fra shoppere som benyttet våre tjenester samtidig som de fylte handlekurven under Black Friday, får man et godt bilde av nordmenns handlevaner på 24. november, forteller Pål Kaalaas.

De tre mest populære kategoriene under kjøpsbegivenheten var Sport & trening, Mote & tilbehør og Helse & skjønnhet. Den gjennomsnittlige norske handlekurven lå på 1584 norske kroner. Det var aldersgruppen 25 til 34 år som sto for størstedelen av transaksjonene, og kvinner var i klart flertall. Klart flest transaksjoner ble gjennomført mellom 22.00 og midnatt.

- Med sine 62 prosent ser vi også at langt flere gjennomfører selve handelen via pc enn via mobil og nettbrett. Ser man på besøksstatistikk vil nok sistnevnte sitte igjen med en større prosentandel, men selve kjøpet er nok ofte enklere å gjennomføre via pc, sier Kaalaas og legger til at den høyeste prisen på en handlekurv i Norge, der rabattkuponger også ble benyttet, lå på over 55.000 norske kroner.

 

Med dette avslutter vi årets Black Friday og starter julesesongen - en minst like viktig salgsperiode.

Vi lovet gratis bannere også til julesalget :-) Sjekk linken under.

Få tilgang til gratis bannere!

 

Les også vårt nye blogginnlegg om hvordan du kan lykkes med julesalget ditt:

https://www.24nettbutikk.no/blogg/slik-lykkes-du-med-julesalget

 

Kommentarer på dette innlegget