24nettbutikk design bannere Artikler&Tips blackfriday

4 grunner til å fokusere på Black Friday

black friday

Black Friday har i løpet av få år blitt en stor begivenhet blant nettbutikker i Norge. Sitter du fortsatt på gjerdet? Her er 4 grunner til å hoppe ned.

Black Friday-eksperten Black-Friday.sale gir sine beste grunner for hvorfor små og mellomstore nettbutikker bør komme på banen

        Last ned sjekkliste: Slik blir du klar for Black Friday!

1. Black Friday er nettbutikkenes tacofredag

Taco har heller lite å gjøre med mathistorien her på bjerget, men har likevel blitt norsk tradisjon i form av fredagskos. Black Friday er i ferd med å bli det samme med tanke på fredaghandel. Opprinnelig var Black Friday en helamerikansk tradisjon, og enkelte har nok følt den som “bare nok et supplement” til en årstid som allerede byr på mange salgsmuligheter. Men som vi alle vet har kunden alltid rett, og kunden har for lengst bestemt seg for å trykke Black Friday til sitt bryst. Og med tanke på amerikanske tradisjoner med fotfeste i Norge: Tar man utgangspunkt i Google-data var det i 2016 faktisk større norsk søkeinteresse for Black Friday enn Halloween.

 

2. Det handles for enorme summer

På fjorårets Black Friday ble det ifølge Finans Norge korthandlet for 3,3 milliarder kroner i Norge, og i år vil summen mest sannsynlig øke ytterligere. Black Friday har blitt norsk, og det har du alt å tjene på.

 

3. Black Friday kickstarter julehandelen

Flere og flere velger nå å ta julehandelen på Black Friday. Ikke så rart med tanke på at man potensielt kan spare tusenvis av kroner. Vokser Black Friday, vokser også denne nye formen for juleforberedelser. Resultatet kan derfor fort bli at aktørene som ikke prioriterer Black Friday også vil få en dupp i julehandelen generelt. Se gjerne derfor på 24. november som en av dine satsinger opp mot julebudsjettene, ikke som et enkeltstående event.

 

4.Kjemp der det kjempes kan

Selvsagt skal man tenke markedsføring i flere kanaler hvis mulig, og landets største butikker pumper naturlig nok enorme summer inn i tv, radio og trykte medier. Man må derfor stille seg spørsmål ved hvorfor svært mange små og mellomstore aktører ikke utnytter det ene markedsføringsvinduet der man faktisk kan konkurrere uten å ha millionbudsjetter på bok.

Hadde du drevet butikk i en handlegate eller på et kjøpesenter ville du utvilsomt satt opp plakater med informasjon om hva som venter kunden på innsiden av døra, så hvorfor gjør du ikke det samme på nett?

De mest dedikerte shoppingentusiastene er ute lang tid i forkant, og butikkene som tar dagen på alvor har derfor allerede opparbeidet seg en potensielt solid kundegruppe. I Norge begynner de ivrigste å søke etter Black Friday-tilbud allerede i oktober, noe blant annet Google Trends viser. I tillegg har de også opparbeidet seg en posisjon hos søkemotoren som gjør at de vil trekke til seg langt flere besøk, og med det salg, på Black Friday.

 

      Last ned gratis pakke med bannere til Black Friday.

 

Kommentarer på dette innlegget