strategi seo adwords Artikler&Tips

Ikke gjør disse feilene når du skal bygge en god nettbutikk

forsideresponsivt.jpgforsideresponsivt.jpg 

 

Det kan ofte være mye å tenke på når man skal starte en nettbutikk og spesielt hvis det er første gang. Men man trenger ikke nødvendigvis å gjøre "nybegynner-feil" selv om det er første gang.

Vi i 24Nettbutikk har over 10 års erfaring med å starte, operere og supportere tusenvis av kunder innenfor netthandel. Vi har skrevet om noen vanlige feil å gjøre når man skal starte nettbutikk.

 Total number of websites

1. Tror at kunder vil komme til nettbutikken av seg selv

Det er lett å tenke at så lenge jeg starter en nettbutikk vil kunder strømme på av seg selv. Men slik er det dessverre ikke. I følge statistikk finnes det i løpende stund 1.314.484.656 (over 1 milliard!) nettsider. Det er vanvittig mye, og det øker med flere tusen pr dag. Hvordan skal strategien din være for å vise deg frem blant alle disse sidene?

Vi kan hjelpe deg med markedsføring av din nettbutikk slik at du får flere besøkende og flere kunder

 

2. Ingen underside med "Om oss" eller "kontakt oss"

Kunder ønsker tillit og sikkerhet når de skal handle på en nettbutikk. Har ikke en kunde vært på din nettside før vil de gjerne lese kort om nettbutikken og se at de har muligheten til å kontakte deg - i motsetning hvis du ikke har det vil kunden lure på hvorfor det ikke er mulig å kontakte deg.

  • Som vi har skrevet om før om produkttekster, gjelder også det å få frem en historie på hvorfor din nettbutikk eksisterer. Du trenger ikke være mer enn noen linjer.
  • Når du skal bruke en epost, opprett en epost med ditt domenenavn (navn@dittdomene.no). Dette ser mye bedre ut enn å legge ut en epost med gmail-adresse.
  • Selv om du har en nettbutikk er kundene likevel interessert i å vite hvor du er lokalisert. Skriv inn din adresse, gjerne nederst på siden og/eller under seksjonen "om oss"

 

3. Ingen logo og ingen (god) design

Logo og design er kundens førsteinntrykk når de kommer inn på din nettbutikk. Har du ikke designet en logo eller fått designet din nettbutikk vil kunden tenke at dette er en useriøs nettbutikk og du risikerer at kunden forlater siden. 

Det er lurt å investere i en god designet nettbutikk og en logo. Vi gir deg de beste rådene når det kommer til valg av design og logo.

 

4. Ingen sosiale bevis

Når kundene handler vil de ofte se etter såkalte sosiale bevis for å understøtte sin kjøpslyst og motivasjon. Et slikt bevis kan være tilbakemeldinger fra kunder eller produktanmeldelser.

  • Fornøyde kunder: Har du fornøyde kunder, fått en hyggelig epost eller tilbakemelding på en eller annen måte. Spør om du kan få legge dette ut på din nettside. Dette øker tilliten til de andre kundene som skal handle
  • Referansekunder: Dette er særlig aktuelt om du selger til andre bedrifter. I samme tilfelle som private personer vil også bedriftskunder vite at de handler hos en seriøs aktør.
  • Produktanmeldelse: Når kunder leter etter produkter vil de gjerne se på produktanmeldelser fra tidligere kunder. Her kan eiere av nettbutikker ofte gå i en felle, da man tenker at flere negative anmeldelser vil føre til det motsatte.

 

5. Ikke tenker på helhetlig SEO strategien (søkeordsoptimalisering)

Mange nettbutikker bruker ikke SEO, eller optimaliserer nettsiden slik at den kommer høyere opp i søk hos eksempelvis Google. Sammenlignet med med Google adwords og Facebook ads er SEO optimalisering  en strategi for å komme høyere opp i søk uten å måtte betale for det. Med Google Adwords og Facebook ads kommer du øverst, men forsvinner med en gang du stopper å betale for det.

En SEO strategi trenger ikke være omfattende og du trenger heller ikke bruke tusenvis av kroner på dette. Du kan fint investere minimalt med tid og gjøre dette selv. 

 

6. Ikke bruker (de rette) markedskanalene

Det finnes utallige markedskanaler å bruke. Å ikke bruke tid, energi eller nok penger på å teste ut markedskanaler er en av de største feilene man kan gjøre. Med andre ord må du sette av mye tid for å teste ut forskjellige kanaler, publikum (målrettet mot spesifikke grupper mennesker), tidspunkter og budsjetter. En kampanje kan fungerer bra på Instagram, en annen kampanje (med andre produkter) kan fungerer bedre via blogg (også kalt 'influencers'). Eksperter innenfor SoMe (Sosiale Medier) forteller at det kan gå opptil 5-6 måneder før man virkelig får effekt.

Trenger du flere råd og tips les gjerne også vår bloggpost som er fullspekket med tips for deg som skal starte nettbutikk.

Vi har stor kunnskap innenfor markedsføring på sosiale medier og på å utvikle nettbutikker som selger, så bruk gjerne knappen nedenfor for å avtale en uforpliktende prat. 

Kontakt oss for en uforpliktende prat 

 

 

 

Kommentarer på dette innlegget