strategi Markedsføring Inspirasjon

Inspirasjon: Vellykkede Digitale markedsstrategier

Vi har alle møtt reklamer og kampanjer som virkelig fanger vår oppmerksomhet og/eller gjør et sterkt inntrykk. Noen ganger er det reklamer som har blitt laget på kort tid, andre ganger reklamer med mye planlegging. Det kan ha vært en video, et bilde eller et innlegg på sosiale medier. Uansett ble du fanget og reklamen satte igjen et inntrykk hos deg.

Hva er det som er så spesielt med disse type reklamene som man går å husker på i lang tid etterpå?

Som oftest er disse reklamene en del av en større digital markedsføringsstrategi. Det som gjør denne strategien vellykket er ikke bare sammenhengen mellom de forskjellige elementene og merkevaren selv, men også tankegangen om å ta sjanser og det å tenke utenfor boksen.

Mens du tenker igjennom din egen digitale markedsføringsstrategi, se på disse 5 inspirasjonseksemplene:


1. Southwest Airlines deler sine kunders unike historier

Sourwest Airlines er kjent for å ha kreative reklamekampanjer (også kjent for sin unike bedriftskultur). Da de skulle finne på en ny kampanje tenkte de på at alle har sin egen historie om hvorfor de er ute å flyr. Noen drar i forbindelse med jobb, andre privat - og historiene er mange.

Dette var fokuset da de lanserte kampanjen "Behind every seat is a story". Kampanjen startet med en tv-reklame som viste forskjellige personer med nummeret på flysetet rett over dem i ulike settinger i det daglige livet. Målet til Southwest Airlines var å vise alle de unike historiene om hvorfor de var ute å reiste. Musikken hjalp til for å skape følelser rundt de unike historiene.

I tillegg til å vise videoen laget de også en nettside som deler 175 unike historier om hvorfor de var ute å reise. Og selvfølgelig er ikke nummeret 175 tilfeldig - det er nemlig antall flyseter på deres nye flytype Boeing 737 MAX 8, som også debuterte i den perioden kampanjen ble lansert.

Hva slags historie kan du dele?

 

2. The New York Times viser hvor tøft det kan være å finne sannheten

Journalister, og gjerne uavhengige journalister, vet at det ligger mye arbeid bak historiene de skriver. De må dra langt avgårde, ofte til steder som kan være farlige og utsatte. Her er de i dagesvis og ukesvis, på jakt etter den ene unike historien som gjør at de kan selge det videre. Risikoen noen tar er også veldig høy.

Dette er noe uavhengige journalister i The New York Times ønsket å få frem i sin markedskampanje. Hvor hardt de faktisk jobber og hvor langt de går for å få disse unike historiene. Markedskampanjen "The Truth is Hard" viser over 4 filmer de harde forholdene journalister ofte går igjennom og deres dedikasjon for å få lesere til å forstå verden bedre. 

Kampanjen ble vist på TV, på nett og i magasiner. 

 

3. Intel viser at fremtiden er trygg med ny teknologi

Gjennom en undersøkelse fant Intel ut at flere bedriftsledere var bekymret for hva fremtiden bringer og hvordan deres bedrift kan bli utkonkurrert av morgendagens teknologi. Derfor ønsket Intel å vise hvordan morgendagens teknologi kan brukes på flere positive måter, gjennom flere korte filmer. Eksempelvis viste Intel i den ene filmen hvordan AI (Artificial intelligence) hjelper bedriftsledere å se trender slik at de alltid ligger et skritt foran.

Kampanjen ble vist i flere land på TV og på nett.

 

4. Nike - live kampanje i sosiale medier

Nike utfordret 3 maratonløpere i mai 2017 til å bryte 2-timersrekorden på maraton til deres kampanje "Breaking2". Hele kampanjen var designet til å promotere deres nye sko; VaporFly Elite og kampanjen ble strømmet på flere sosiale medier inkludert Facebook, Youtube og Twitter. Ved å inkludere sosiale medier kunne de utvide deres målgruppe til et mye større og bredere publikum. 

Selv om maratonløperne bare var noen sekunder unna rekorden ble kampanjen til Nike en stor suksess. De fikk en enorm rekkevidde via sosiale medier. Videre samarbeidet Nike med National Geographic om en dokumentar om rekordforsøket, som også ble vist på National Geographics Youtube-kanal.

 

5. Verdens største flaskepost - Solo

Vi må selvfølgelig ta med et eksempel fra Norge også - og her passer Solo sin kampanje fra 2013 da de skulle feire at de ble 80 år. Solo ønsket å gjøre noe kreativt og endte med å lage verdens største flaskepost - hele 9 meter lang, over 4 meter høy og 2,5tonn tung. Etter 170 døgn til havs og 4157 nautiske mil endte flaskeposten opp i Venezuela.

Solo laget en nettside hvor man kunne gjette hvor flaskeposten ville ende opp, de fulgte opp med å dele bilder og kommentere i sosiale medier og fikk også mye PR. De vant til og med flere priser for sin kampanje og responsen var i følge Solo overveldende.

 

Oppsummert

Det blir stadig tøffere å markedsføre seg selv og sin bedrift. Du må derfor tenke ut hvordan DU skal skille deg ut fra alle andre som markedsfører seg. Hva kan du vise som er unikt for din merkevare? Hvilke kanaler kan du bruke? Hvilken type medie skal brukes? 

Selv om de 4 kampanjene over har kostet endel penger, har de likevel tenkt utenfor boksen og hva som er vanlig å gjøre - hvordan kan de være til inspirasjon for deg?

 

Kommentarer på dette innlegget