Frakt/Logistikk | 23 mars 2022

Pakker du varene dine godt nok?

7 min lesetid

Skal du i gang med å sende pakker for første gang? Eller selger du kanskje allerede og irriterer deg over ødelagte forsendelser? God planlegging og gjennomtenkt pakking av produkter er viktig. I dette innlegget gir vi deg 4 huskeregler til hva du må tenke på - og hvorfor.

Det er mange fordeler ved å ha gode pakkerutiner:

  • Du sparer plass i forsendelsen, noe som fører til lavere fraktkostnader.
  • Du unngår å måtte sende ut nye produkter ved skade på forsendelsene.
  • Du unngår misfornøyde kunder som er nødt til å reklamere på kjøpet.
  • Du unngår unødvendige tilleggsgebyr fra fraktselskapet. 
  • Du unngår forsinkelser på leveransene dine.
  • Du sparer miljøet

Husk at fornøyde kunder gir et godt rykte og motsatt. Hvordan produktene presenteres når kundene mottar de har noe å si for det helhetlige inntrykket av butikken din.

Under går vi igjennom 4 enkle huskeregler for pakking av forsendelsene dine.

 

4 huskeregler til "god pakking"

1. Velg riktig emballasje for produktet

Velg riktig emballasje for produktet


Emballasjen må tilpasses produktet som skal sendes. Her må du ta hensyn til varens:

  • Mål
  • Vekt
  • Verdi
  • Materiale/tilstand

Varens mål
Emballasjen må ha riktig størrelse i forhold til det som skal sendes. Hvis forsendelsen har mye tomrom kan den kollapse under vekten til andre pakker under transport. Dersom esken du benytter er for stor i forhold til innholdet, vil du også måtte fylle opp med unødvendig mye fyllmateriale for å beskytte produktene, noe som hverken er bærekraftig eller økonomisk. Det anbefales at det er ca. 6 cm mellomrom mellom produktet og emballasjen.

Et annet miljøaspekt vil være at esker med mye tomrom opptar plass som heller kunne vært fylt med flere pakker. Det øker antall kjørte kilometer totalt, og miljøbelastningen for pakken vil følgelig bli større.

På motsatt side, for de tilfellene hvor eskene er for små og de blir overfylt, kan de ha  lettere for å revne under transport. Innholdet vil da kunne bli ødelagt, det vil medføre merarbeid både for deg og for transportør og forsendelsen vil bli forsinket ut til kundene dine.

Til syvende og sist vil et ødelagt produkt nesten alltid være verre for fraktbudsjettet, kundetilfredsheten og miljøet enn en noe dyrere emballasje som beskytter produktet bedre.

Varens vekt
Lettere varer kan sendes i en eske som har tynnere vegger, mens en tyngre vare, eller som har spisse kanter, bør pakkes i en eske med tykkere vegger.

Eksempelvis kan du vurdere å benytte pappesker med dobbel eller trippel bølgepapp, som vil beskytte varene bedre mot slag og støt under transport. Varer som ikke har en fast form og som ikke blir lett ødelagt, som for eksempel en t-skjorte, kan sendes i postordreposer med litt silkepapir.

Varens verdi og tilstand
Varens verdi må tas i betraktning ved pakking. Er varens verdi høy? Da bør du legge mer omtanke i pakkingen.

Varens materiale/tilstand
Selger du glass, kopper, tallerkener eller andre type skjøre varer? Du skal fint kunne sende slikt trygt frem til kundene dine, men da er det ekstra viktig at d
u følger retningslinjene i denne artikkelen. Sett deg derfor nøye inn i spesielt huskeregel 1 og 2 her inne.Sett

Husk at det du selv tenker er en god og trygg innpakking når pakken står på lageret ditt, ikke nødvendigvis er det i en sammenheng hvor pakken skal lastes inn i transportbur, kjøres med lastebil til fraktterminaler, skal inn på samlebånd, ut i nye biler og deretter leveres ut for hånd.

 

 

2. Innvendig beskyttelse, evt også mellom-emballasje

Innvendig beskyttelse er viktig

Ta alltid høyde for at det kan stå tunge pakker oppå esken under transport. Fyll alt tomrom i esken for å forhindre at innholdet ikke blir kastet hulter til bulter under transport.

Husk at produktet ikke bør være i kontakt med emballasjen. Det anbefales at det er ca. 6 cm klaring mellom produktet og emballasjeveggen.

Husk at esken også kan bli satt hvilken som helst vei i transportbilen; på siden, opp ned eller riktig vei. Det holder dermed ikke å bare legge beskyttelse i toppen av esken.

Dersom forsendelsen inneholder flere varer, bør disse pakkes inn hver for seg så de ikke skumper mot hverandre og blir ødelagt under transport. Benytt gjerne skillevegger mellom varene dersom gjenstandene er skjøre. 

Varer som er flytende, fettete eller har sterk lukt bør pakkes i en lekkasjefri beholder for å unngå eventuell smitte til andre varer i samme eske. I noen tilfeller kan det også være lurt å vurdere boks-i-boks-metoden, særlig i de tilfellene varene er verdifulle og/eller skjøre.

Hvis du for eksempel skal sende en vase, kan du pakke denne i en eske, som deretter pakkes i en litt større eske. Dersom det blir benyttet tilstrekkelig med fyllmateriale i den første esken, og deretter i laget mellom de to eskene, skal varen være ganske sikker for å komme frem i hel tilstand.

 

3. God forsegling

Ved å bruke pakketape kan du unngå at pakken åpnes under transport så innholdet ramler ut. Har du hørt om H-taping? Dette er en velkjent metode for hvordan du taper  pakken slik at du unngå at den åpner seg under transport. Metoden går ut på å dra en stripe tape over midtdelen av pakken, sånn at pakkeflappene holdes nede. Deretter tapes en stripe på hver kort-ende av pakken, slik at tapen i midten ikke løsner fra endene.

Sluttresultatet skal ligne på en H, derav navnet H-taping.

Dersom forsendelsen er av det tyngre slaget kan det med fordel benyttes mer tape for å beskytte sømmene. Tapen bør være ca 4-5 cm bred, og være egnet til formålet. Dvs at den er sterk nok til at den ikke løsner fra underlaget, og ikke revner under transport. Et miljøvennlig alternativ er å benytte papirtape som er laget for pakkeforsegling. 

 

4. Fraktetikett / merking av mottaker - unngå strekkodefeil

Fraktetikett / merking av mottaker - unngå strekkodefeil

Korrekt plassering av fraktetikett er viktig. En feil plassert fraktetikett fører raskt til slitasje eller at strekkoden ikke klarer å leses av de automatiske scannerne hos Bring. I slike tilfeller må de manuelt tas av transportbåndet og håndteres. Dette hindrer flyten hos Bring og kan føre til at pakkene blir forsinket og du vil også få et tilleggsgebyr av Bring.

Heldigvis er dette lett å unngå! Pass på følgende:

At etikettskriveren din fungerer som den skal
Feil kan oppstå hvis printeren din printer i dårlig kvalitet, hvis den printer hvite striper eller prikker i strekkoden som ikke skal være der eller hvis den printer for langt ut til siden slik at informasjon går tapt.

Hvite-merker-på-fraketiketten

I dette bildet har printeren etterlatt hvite merker/prikker i strekkoden. Denne vil ikke kunne leses av scanneren til Bring. Sjekk at printeren fungerer som den skal.

Sjekk at plasseringen av etiketten er riktig
Ha i minne at pakkene sendes på pakkebånd hos Bring. Her er det maskiner som scanner pakkene mens de farer forbi. Dermed er det viktig å gjøre det lettest mulig for maskinene å lese etikettene.

Unngå følgende så vil maskinene klare å lese etikettene:

  • Unngå at etiketten blir krøllete
  • Ikke sett etiketten over en skjøt eller rundt kanter/hjørner på pakken

Fraktetikett-over-skjøt

I dette bildet er fraktetiketten lagt over en skjøt. Scanneren til Bring vil ikke kunne lese denne.

 

Fraktetikett-med-krøller-og-over-skjøt

I dette bildet er fraktetiketten lagt over en skjøt og den har i tillegg krøller. Scanneren til Bring vil ikke kunne lese denne.

Strekkoden kan ikke være skjult. Det vil si:

  • Ikke plasser strekkoden under en annen etikett
  • Ikke plasser strekkoden under en stropp
  • Ikke plasser den under omslag eller under pakketape
  • Ikke dekk etiketten med plast som gir gjenskinn (inkludert plastlommer)
  • Pass på at strekkoden ikke blir surret i folie eller dekket av annen plast som ikke ligger glatt inntil etiketten og skaper gjenskinn, eller gjør den vanskelig å lese. Se bilde:

Fraktetikett-i-plaslomme

I dette bildet er det lagt plast oppå etiketten for å beskytte den. En god tanke, men her vil ikke scannerene kunne lese strekkoden.

 

Tenk på at pakken skal gjennom mange ledd før den når frem til kunden, og må tåle både maskinell sortering og omlastinger underveis. Bruk derfor litt tid til å finne ut hvilke emballasjetyper som er riktig for deg og dine produkter, og snakk gjerne med din emballasjeleverandør for å få riktige produkter til dine behov.  Her må du vurdere både riktig emballasje, fyllmateriale og forsegling.

Vår samarbeidspartner Bring har laget en utdypende artikkelserie om dette temaet, og har også laget en hendig utskriftbar veiledning som du kan laste ned gratis. Du kan lese mer om dette her: https://www.bring.no/radgivning/pakkeguide

Del
Tags
Frakt/Logistikk
Få Nyhetsbrev

Prøv gratis og uforpliktende i 30 dager.

Utforske alle verktøyene og tjenestene du trenger for å starte, kjøre og utvide virksomheten din.
PRØV GRATIS