Betaling 24nettbutikk design Funksjon

Design og funksjonalitet – to sider av samme sak?

Design og funksjonalitet går i dag mer og mer hånd i hånd. Har nettbutikken et design som gjør butikken både innbydende og funksjonell? Her kan det være mye å hente for mange. Overraskende mange nettbutikker har et utdatert design. Vi vil derfor hevde det kan være mye å tjene på å forbedre butikkens design.

 

Først og fremst må man huske på at man aldri kan vite på forhånd hvilken type datamaskin, nettbrett eller mobil kundene sitter på når de kommer inn i en nettbutikk. Det vil si: trenden er at flere og flere sitter med små skjermer i hånda og handler ved hjelp av sin mobil eller et nettbrett. Mange butikker ser at dette gjelder over halvparten av besøkene. Og mer enn halvparten av søkene med google som ble utført i 2015 kom fra mobiltelefoner!

 

Da er det viktig at butikken er designet slik at den både er innbydende, funksjonell og lett å handle i, også på små skjermer.

Se flere viktige og spennende fakta og tall angående nordmenns mobilbruk her.

 

At butikken ser bra ut på alle skjermer, uansett størrelser og oppløsning, forutsetter at den har et responsivt design. Et design som først sjekker skjermstørrelsen og så tilpasser visningen til denne før den viser frem butikken til de besøkende. Men det er like viktig at den også fungerer godt og er lett å handle i på de forskjellige skjermstørrelsene. At den er tvers igjennom mobiltilpasset. Google har selv lagt inn en sjekk på hvor mobiltilpasset de ulike sidene som indekseres er. Og har man ikke mobiltilpasset nettbutikken sin i dag, straffes man av google i søkeordsrangeringen.

 

Når disse faktorene er ivaretatt, har man et godt utgangspunkt for å lage et innbydende design av sin butikk, uten at det går på bekostning av brukeropplevelse og funksjonalitet. Da kan kanskje følgende stikkord være en god start på veien mot en innbydende, tillitsvekkende og funksjonell design i din butikk:

 

DESIGNMAL – butikkens kropp

Butikken må være «stylet» på en innbydende og helhetlig måte. Både relatert til produktene du selger og i forhold til målgruppen din. Bruk en designmal, theme (eller hva det kalles hos den leverandøren av nettbutikk du bruker) som matcher din kundegruppe, og tilpass dette etter behov og ønsker. Men husk gjerne at less is more.

 

LOGO – butikkens ansikt.

Må være gjenkjennbar, beskrivende og innbydende for målgruppen.

 

BILDER – produktene i fokus.

Se på butikkens fremside som utstillingsvinduet mot handlegata. Gode bilder blir veldig viktig da.

 

KONTAKTINFO – skape tillit.

Oppgi alltid ditt navn, mailadresse, telefonnummer og gjerne info om Facebookside og Instagramprofil.

 

KNAPPER – Lett å se, lett på klikke på.

Folk er – mer enn noen gang – opptatt av at ting skal funker raskt og enkelt. Svært få gidder å lete lenge etter de viktige knappene som f.eks. «Kjøp nå» eller «Fullfør». Sørg for at disse er svært synlig og enkle å klikke på.

 

BETALINGSMÅTER – så enkelt som mulig.

Tar du betalt med både faktura og kort, så la det gå tydelig frem.

 

PS: Kunder av 24Nettbutikk får tilgang til en gratis ebok der man kan lese mer om dette og andre relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikker. Besøk vår nettside for mer informasjon eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis i 30 dager.

PRØV GRATIS I 30 DAGER!

 

Kommentarer på dette innlegget