Artikler&Tips Inspirasjon

Butikkens visuelle profil

Butikkens visuelle profil eller identitet om du vil, handler om å tenke helhetlig. Sørg for at det er en rød tråd i alle elementene du viser frem i nettbutikken. Dette gjelder både logo, farger på knapper, produktbilder, tekst osv. Alt bør harmonere så godt som mulig for å skape tillit og trygghet.

“80% av det vi fanger opp via sansene våre er visuelt”

Kundens opplevelse av butikkens visuelle profil avgjør ofte om og hvor mye som kjøpes, samt om kunden kommer tilbake eller ikke.

Så hva er en god visuell profil?

En god visuell profil forsøker ofte å underbygge den bransjen man virker i. Eller sagt på en annen måte: prøver å kommunisere et visuelt uttrykk som brukeren forventer å se.

Om man for eksempel selger verktøy og butikken visuelt ser ut som en klesbutikk for barn, har man bommet i sin visuelle profil.

Tenk at du går rundt i et kjøpesenter og ser i utstillingsvinduene til alle butikkene. En god visuell profil vil umiddelbart gi deg den informasjonen du som kunde trenger å vite om de ulike butikkene. Om butikken kun har utstilt dameklær selger de antagelig kun dameklær. Om de har utstilt både herre og dameklær, vil de få besøk av begge kjønn osv.

Det samme bør du som butikkeier tenke på når du designer butikken din og “stiller ut” produkter på forsiden din og landingssidene dine.

Hvilke produkter du ønsker å vise frem er ikke nok for å bygge en god visuell profil. Som sagt tidligere, bør vi tenke helhetlig.

Butikkens logo

Butikkens logo er også med på å underbygge din visuelle profil. Gjenspeiler logoen din den bransjen du er i? Driver du en verktøybutikk og har en feminin logo, kan du ha feilet i din visuelle profil. Eller selger barneklær og har en for maskulin logo.

Logens font og farge er også en svært visuell måte å fremheve hvilke kundegruppe du ønsker å nå.

 
Screen Shot 2019-03-11 at 15.07.32

 

Logoen din bør altså gjenspeile det dine kunder forventer å se når de kommer inn i butikken din på samme måte som produktene du presenterer, teksten du skriver og det generelle budskapet du prøver å formidle.

Fargebruk

“Color psychology is the study of hues as a determinant of human behavior. Color influences perceptions that are not obvious, such as the taste of food… Color can indeed influence a person; however, it is important to remember that these effects differ between people. ” - Wikipedia

Kort fortalt: Farger har evnen til å påvirke vår atferd og beslutningsprosesser (For en kunde betyr dette: Skal jeg kjøpe denne varen eller ikke).

Hvilke farger du bruker i butikken er altså svært viktig for å underbygge din visuelle profil. Det at fargevalgene dine reflekterer det bruker forventer ut fra sine preferanser, vil ikke bare påvirke hvor mye du omsetter, men også hvor stor tillit brukerne får til din nettbutikk.

Fargevitenskap et et viktig tema om du skal finne de riktige fargene, fontene og uttrykkene til din logo og nettbutikk.

Finn først ut hvem din målgruppe er. Når dette er gjort kan du ta utgangspunkt i kjønn og hvilke farger disse foretrekker. Screen Shot 2019-03-11 at 15.08.45

*Menn foretrekker blå betydelig mer enn kvinner.
 

Selv om blå og grønn tilsynelatende kan være en god farge uansett hvilken bransje man er i, er fargepsykologi kompliserte saker og det finnes ikke en absolutt fasit. Forskning viser også at vi foretrekker og oppfatter ulike farger annerledes etter som vi eldes. Videre at menn liker sterke farger mens kvinner liker myke farger. At kvinner liker oransje dårligst, osv.

Uansett hva du måtte velge av farger vil følgene fargekart gi en generell retningslinje.

 Screen Shot 2019-03-11 at 15.09.55

Fargekombinasjoner
 

Du bør benytte to farger i nettbutikken din. En passiv og en aktiv farge. Passive farger skaper den visuelle tiltrekningen på siden og gir butikken din personlighet. Aktive farger viser folk hva de skal gjøre. Et typisk bruksområdet for den aktive fargen er på call-to-action knapper og “Kjøp nå!”-knapper.

Produktbilder og hvordan de bør presenteres

Et bilde selger bedre enn tusen ord, sier man. I denne sammenhengen er det også helt riktig. Har du ikke et godt produktbilde, er det bedre å selge produktet uten bilde, eller aller helst la være å selge produktet. Dette er harde ord, men gode produktbilder er helt essensielt for å kunne selge produkter. Produktbilder er nemlig det første blikkfanget når kunden kommer inn på produktsiden, så her må du virkelig levere!

BILDETIPS!

Gjør det enkelt og la dine produkter stå for snakkingen ved å plassere dem på en hvit bakgrunn. Når det kommer til produktfotografering, er det viktig at du er konsekvent. Har du hvit bakgrunn på alle produktbildene, vil det gi et rent og profesjonelt utseende. En hvit bakgrunn vil dessuten trekke oppmerksomheten til selve produktet og ikke kollidere med andre farger du måtte ha i nettbutikken. Og husk å ha samme bredde og høydeformat på alle produker.

På bildet under ser du et eksempel på hvordan en produktrad kan vises. Dette viser hvordan du bør legge inn dine produkter.

Her er høyde og breddeforholdet likt på alle produktene og bakgrunnen er hvit.

 

Hvordan du presenterer bildene dine virker direkte inn på tilliten og troverdigheten du skaper. Har du en “ryddig” butikk kan du også ta deg bedre betalt for produktene dine. Om butikken er rotete med mange ulike farger, ulik bildestørrelse og ulik bakgrunn vil brukeren oppfatte butikken som useriøs og “loppemarked-aktig” og forventer priser deretter.

Kontrast på CTA-ene

Sørg for å ha god nok kontrast på dine CTA-er. PS! CTA (Call-To-Action) betyr knapper/grafikk som skal fange oppmerksomhet slik at bruker klikker seg videre (utfører en handling), for eksempel en “Kjøp nå!”-knapp.

Det å ha riktig kontrast mellom CTA-knappen og bakgrunnen er avgjørende for at kunden skal oppfatte den som viktig. Du oppnår god kontrast om knappen står klart og tydelig ut fra bakgrunnen.

Oppsummering

Logoen din og fargene du bruker virker altså ikke alene. Hvert element på siden din; teksten, bildene du bruker, fargene, språket du bruker og til og med fonten jobber sammen for å få besøkende til å føle seg velkommen, gi trygghet og tillit.

Spør deg selv:

  • “Smiler” butikken min?
  • Har jeg et godt utstillingsvindu (les: butikkforside)?
  • Bruker jeg farger i logo og i nettbutikken ellers som er forventet og skaper tillit?
  • Er designet rotete med mange ulike farger i ulike fargespektre, eller oppfattes butikken min seriøs og har et ryddig design?
  • Bruker jeg gode produktbilder og er disse i samme bredde og høyde?
  • Har jeg gode og klare CTA-er med god kontrast?
  • Skaper butikken min trygghet for kunden?

Kan du svare “ja” på disse spørsmålene, er du en av svært få nettbutikker som har klart dette kunststykket.

Om svaret er “nei” er det bare å brette opp ermene slik at alle punktene kommer på plass. Husk at du vil få betalt i økt omsetning om du jobber riktig med din visuelle profil.

Lykke til :)

 Trenger du hjelp eller tips og tricks til din nettbutikk? Sett opp et møte med oss!

BOOK ØNSKET TIDSPUNKT

 

 

Kommentarer på dette innlegget