Trender ecommerce 2018 Markedsføring

7 trender innen ehandel du må tenke på i 2018

Det nærmer seg årsskifte med stormende skritt. De siste årene har vært preget av store endringer, nye teknologier og trender. 2018 er ingen unntak. Vi i 24Nettbutikk har samlet de viktigste trendene innen ehandel og hva man bør fokusere på neste år.

Her er 5 gode grunner til å markedsføre på Facebook

1. E-post markedsføring

Vi har visst i mange år at e-post-markedsføring er noe av det mest kostnadseffektive markedsføringen man gjøre. Nå er det blitt undersøkt og resultatene viser at e-post markedsføring driver inn mer omsetning enn all annen markedsføring tilsammen. Med denne typen markedsføring kan man ha tett dialog og interaksjon med sine kunder og man får meget nøyaktig analyser i etterkant, slik at man får forbedret og effektivisert kampanjene.

Les mer her hvordan lage og sende profesjonelle nyhetsbrev 

2. Markedsavdelingen må jobbe tettere med flere avdelinger

Kundene krever og forventer mye mer i dag enn bare for noen få år siden. Ord som "kundereisen" og "kundeopplevelsen" blir stadig mer kompleks, og kan inneholde svært mange steg og komponenter. Markedsavdelingen vil være avhengig av å jobbe tett med salg-, support-, produkt- og utviklingsavdelingen for å bygge tillit og et dypere forhold til sine kunder.

3. Kredibilitet blir enda viktigere

Kredibilitet blir en av de viktigste faktorene neste år, og dette er basert på to ting.

1) Alt innhold du lager på din nettside blir målt og vurdert av Google. Dette er mer komplekst enn vi vil gå innpå i denne artikkelen, men en av kriteriene Google ser på er hvor troverdig innholdet og kilden er samt hvilke kjente nettsider som linker til ditt innhold. Les mer om dette her.

2) Hele 85% foretar undersøkelser før de handler online. Dette gjør det svært viktig å komme høyt i søkerrangeringen på eksempelvis Google. Det er mulig å betale for å komme høyere, men det er "gratis" å lage godt innhold. Samtidig kan man også treffe kundene bedre i de ulike stegene i kjøpsprosessen.

4. Tverrfaglig kunnskap et "must" for markeds-teamet

Med en bransje i stadig vekst og endringer, krever det stadig større, dypere og bredere kunnskap. Med inntoget av innholdsmarkedsføring (Inbound marketing) må markeds-teamet forstå dynamikken i bransjen, kunne lage kreativt innhold og publisere dette - raskt. Et markeds-team vil bestå av en kombinasjon av markedsførere, tekstforfattere, folk som kan video-innhold, designere, utviklere m.fl. De vil jobbe tettere enn noengang med produktavdelingen, for å skape den kundereisen og opplevelse, som skiller dem ut fra andre.

5. Personalisering

I et hav av daglig informasjon ønsker mennesker nå i større grad enn tidligere å bli oppfattet som unike, det å bli sett og oppdaget i en stor mengde. Personalisering av alt fra markedsføring til produktutvikling vil være en svært viktig del i det å skille seg ut fra sine konkurrenter - og skape en dypere og mer tillitsvekkende forhold. Dagens teknologi gjør det mulig å personalisere nyhetsbrev, takkemeldinger etter å ha gjennomført et kjøp, ønske velkommen og mye mer.

Ønsker du å få hjelp eller gode råd har vi erfarne rådgivere som står klare når som helst. Book et uforpliktende møte:

BOOK TIME MED OSS NÅ

6. Fremtidens søk er basert på din egen stemme og digitale assistenter

Alle de store aktørene som Apple, Microsoft, Google m.fl. jobber med sine søkeassistenter. På kort tid har dette blitt populært, og i dag brukes det til flere ting, som å ringe en venn, slå av lysene hjemme, sette på alarmklokken osv. Selv om det i Norge ikke er like vanlig, brer det om seg i utlandet å søke eller bestille via disse digitale assistentene. I følge ComScore vil så mange som 50% av søkene foregå via sin digitale assistent (stemme) allerede innen 2020. Dette gir en helt ny mulighet, og salgskanal, for butikker. Vi i 24Nettbutikk følger spent med på utviklingen av dette.

7. Salg gjennom mange kanaler

Tradisjonelt har man alltid handlet i fysiske butikker. Deretter kom internett og med dette netthandel. Det vi ser trenden går mot nå er muligheten for å selge gjennom mange kanaler på en gang. Eksempelvis vil man kunne oppnå større fordeler (salg) å være på såkalte markedsplasser, som man nærmest kan kalle et kjøpesenter på nett. Ikea vil nå teste ut å selge flere av sine produkter gjennom andre markedsplasser som Amazon og Alibaba.

 

Er du klar for 2018 og disse trendene?

Les om hvordan du kan øke salget ditt med kunder som avbryter handlekurven 

 

Kommentarer på dette innlegget