Blogg

Sosiale medier i markedsføring

Skrevet av Robert Zwarg | 27.jan.2016 23:00:00

Sosiale nettverk som Facebook og Instagram kan fungere veldig bra som markedsføringskanaler. Men mange som driver nettbutikk har liten kunnskap om og erfaring med hva som funker, og ikke minst hvordan og hvorfor. Det ligger derfor et stort potensiale i økt verdiskaping om man tar seg tid til å sette seg litt inn i emnet og gjøre markedsføringen sin i sosiale medier på en strukturert og langsiktig måte.

Her er noen tips på veien:

KOMME I GANG

Start med å finne ut hvor dine kunder, og potensielle sådanne befinner seg og sørg for å være til stede der. Facebook er den desidert største aktøren med over 3,2 millioner norske brukere – der >2,7 millioner er innom hver dag! Skal du velge kun én kanal, velg Facebook. Men ikke bruk din private Facebook-profil til markedsføring – opprett en egen facebookside for nettbutikken din!

Start gjerne deretter med å invitere venner og bekjente til å like siden din. Men ikke fokuser blindt på antall likere – dette er ikke et tall som gir verdi i seg selv. Likevel er det flott å få på plass en del likere i starten, og dine venner og kontakter vil mest sannsynlig være glad for å hjelpe deg med dette.

 

Når antall “likes” begynner å øke, kan du f.eks. legge ut nyheter, produktinfo og annet relevant stoff om nettbutikken din på Facebook-siden. Tenk alltid verdi og relevans på innholdet du deler. Men det skader ikke med innhold av mer underholdende art innimellom. Varier! Og våg å by på deg selv – personlig men ikke privat. Husk at «People talk – brands don’t».

 

Om du får noen av facebook-vennene dine til å dele innleggene dine, i allefall i startfasen, vil sjansene for en handel kunne øke. Men vær uansett klar over at det bare vil være en begrenset andel av de som liker siden din som får opp i sin Facebook”feed” det innholdet du poster fra siden din. Vil du nå flere, må du engasjere og/eller betale. Og når du starter med facebookannonsering/betalt synlighet, kan du til gjengjeld nå akkurat dem du vil, uavhengig av om de har likt siden din eller ikke.

 

Likevel må du være tålmodig. Sosiale medier er ikke sprint – egentlig er det mer som langdistanse. Det er først og fremst en langsiktig jobb som vil kunne gi varig avkastning over tid.

 

Planlegg for å kunne løpe lenge – men legg gjerne inn noen spurt-priser på veien.

HVA SKAL DU DELE?

På sosiale medier er trikset å dele relevant informasjon som er interessant for dem du ønsker å nå. Her handler det om å gi verdi til kundene. Selger du for eksempel gadgets og du ønsker å promotere et nytt produkt, kan du be dine “likere” om å komme med kommentarer og erfaringer med tilsvarende produkter. I det hele tatt bør du – i sosiale medier – forsøke å skape engasjement slik at innholdet ditt spres mest mulig av seg selv. For dette kan i sin tur føre til salgsutløsende handlinger.

 

ANNONSERING I SOSIALE MEDIER

Å annonsere på Facebook eller Instagram kan være en kostnadseffektiv måte å treffe akkurat dem du ønsker å nå. Finn først ut hvem som er din målgruppe. Er det alle kvinner mellom 20 og 30 år, eller er det menn i alderen 35-50 med interesse for sportsfiske? Du kan segmentere på alder, interesser, geografi m.m. Og du kan bygge opp dine egne publikum, basert på kundedata eller nettstedstrafikk.

Dessuten kan du måle effekten av annonsene dine. Det gjør at du stadig kan bli flinkere til å treffe med annonsene dine. Klarer du å lage en balanse mellom godt innhold og annonsering mot de riktige målgruppene til riktig tid, kan dette være en svært god og kostnadseffektiv måte å øke omsetningen i sin nettbutikk på.

PS: Kunder av 24Nettbutikk får tilgang til en gratis ebok der man kan lese mer om dette og andre relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikker. Besøk vår nettside for mer informasjon eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis i 30 dager.