Blogg

Show it! Don't tell it!

Skrevet av 24Nettbutikk | 20.mai.2016 09:00:26

"Lik oss!"
- av en eller annen grunn en vanlig frase i digital markedsføring. Da særlig sett i sammenheng med sosiale medier som Facebook. Men ærlig talt - jeg tror jeg spyr! Finnes det egentlig noe kvalmere enn å be folk om å like seg?

Vi ser det hele tiden, overalt i sosiale medier. Det evinnelige maset etter våre likerklikk. Noen virksomheter skriker nesten og ber på sine knær om vi kan være så snill at vi liker dem. Enkelte kjøper såkalte "likes" også - da gjerne fra utlandet. Der finnes mange rare businesser her i verden - "Like Farms" er et skikkelig merkelig fenomen. Men det eksisterer altså fortsatt en slags oppfatning av at suksess i sosiale medier kan måles i antall likes!

Og dette er naturlig av to grunner:

1: Det har tradisjonelt alltid vært slik at det er først og fremst sine "likere" man når når man kommuniserer i sosiale medier. Og at "dersom man vil nå ut til mange, må man ha mange likere".

2: Å få likerklikk fra mange kan ses synonymt med å være godt likt av mange. Som om det forteller at man har et godt omdømme.

Men... for å gjøre en lang historie kort: Begge punktene er langt på veg feil :-)

I sosiale medier som Facebook og Instagram er antall aktører blitt enormt stort. Både privatpersoner og virksomheter florerer med sin tilstedeværelse og sin kommunikasjon hver dag. Om jeg spør deg om hvor mange virksomheter du liker på Facebook, vet jeg ikke om du helt aner svaret. Og uansett er det slik at du ikke får med deg oppdateringene fra mer enn en bitteliten del av dem du liker :-O

Vedrørende punkt 1:
Det er så "trangt" om oppmerksomheten i sosiale medier i dag, at virksomheter som vil basere seg på kommunikasjon ved hjelp av å nå sine likere må bruke ekstremt mye tid på kommunikasjon i sosiale medier. Og de må ha mye, variert og engasjerende innhold på hjertet om de skal gjøre dette over tid. Likevel vil de færreste nå ut til de mange og gjennom dette klare å generere god business over tid. For å gjøre det, må man gjøre noe anna - i hvert fall i tillegg: Nemlig annonsere i sosiale medier - eller om man vil: betale for at sine innlegg og sitt innhold blir sett av akkurat de riktige personene til riktig tid. Et tema som ikke dette innlegget skal gå nærmere inn på nå :-)

Vedrørende punkt 2:
Er egentlig et likerklikk fra en person det samme som at personen liker virksomheten? Betyr økende antall likerklikk det samme som at virksomheten bygger sitt omdømme? Det er ikke så sikkert det er sånn, i allefall ikke i dag. Jeg har alltid ment at en Facebook-liker burde hatt et annet navn. "Følger" er jo noe som blir mye brukt, og som egentlig sier mye mer. Dessuten har jo Facebook selv nettopp innført mange flere nyanser av denne funksjonen når det gjelder enkeltinnlegg: "Facebook reactions". Instagram har jo brukt hjertet - og aldri egentlig selv kalt det for like.. Og både Twitter og Instagram skiller klart mellom det å "følge" en profil vs det "å like" (eller klikke på hjertet ved) en status/et innlegg...

"Å like er derfor ikke nødvendigvis å like". Mange likerklikk, trenger ikke å bety at mange liker virksomheten!

[tweetthis]Mange likerklikk, trenger ikke å bety at mange liker virksomheten![/tweetthis]

Likevel er det selvsagt slik at virksomheter ønsker å bli likt. Det er helt naturlig. Men for å bli likt kan man kanskje egentlig tenke mye enklere.. VI har sagt det før, og sier det gjerne igjen:

Fokuser først og fremst på å levere produkter, tjenester og kommunikasjon som folk liker.

(En slående parallell kan være: Som guttunge som ønsker innpass i en vennegjeng, løser man ikke det ved å stille seg opp og rope ut og be om at de andre må like seg. Man må rett og slett oppføre seg slik at de andre liker en.. :-) )

Med andre ord:
Ikke be om at folk skal like deg, vær så snill! Bruk energien din på å levere dine tjenester og varer med kvalitet. DET liker folk! Og lever gjerne kommunikasjon - både i sosiale medier og alle andre steder/arenaer - som folk liker. Da kan det jo hende de klikker på liker også! Men det er altså ikke så fryktelig viktig, egentlig...

Vær god - og vis at du er det! Da liker folk gjerne akkurat deg og din virksomhet. Men ikke be folk om å like deg!

Show it! Don´t tell it!

PS:  Alle våre kunder får tilgang til en gratis ebok der man kan lese mer om flere relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikker.

Besøk vår nettside for mer informasjon eller for å teste vår nettbutikkløsning gratis og uforpliktende i 30 dager.