Blogg

SEO – Hvordan bli funnet!

Skrevet av Robert Zwarg | 11.feb.2016 23:00:00

Det hjelper fint lite å ha en flott butikk og gode produkter, om ingen finner butikken din. Man kan sammenligne det med å ha en fysisk butikk i en mørk sidegate kontra å ha butikklokale i en travel handlegate. Også nettbutikker må løftes frem fra den mørke sidegaten ut til der hvor folk ferdes og handler.

SEO er en forkortelse som er fint å kjenne til. Den står for «Search Engine Optimization» – Søkemotoroptimalisering. Dette handler om hvilke grep som er mulig – og viktig – å ta for at søkemotorer skal finne nettbutikken din. Å vise din nettbutikk og produktene du selger frem til potensielle kunder – akkurat når disse søker på nettet. Siden Google står for over 90% av alle nettsøk som gjennomføres i Norge i dag, kan man godt si at det er Google som legger de grunnleggende premissene for SEO i dag.

Grovt sett kan man si at disse premissene er:

  • Er nettbutikken din tilpasset alle ulike enheter som smarttelefon, nettbrett og datamaskin?
  • Lastes nettbutikken hurtig? Er kodene på nettstedet ditt bygget opp slik at det er lett for søkemotorer å finne innhold i nettbutikken din?
  • Er nettbutikken din og produktene dine, «merket» (tagget) på en slik måte at søkemotorene enkelt finner – og viser frem – de riktige og relevante produktene til de riktige kundene til riktig tid?

Skal du starte nettbutikk må du forsikre deg om at den som leverer den tekniske løsningen for din butikk kan svare ja på de tre første spørsmålene ovenfor.

Det fjerde spørsmålet er det du selv som må svare på… For det er du som kjenner butikken din, produktene dine og kundene dine best. Enkelt fortalt må du kunne legge inn en god titteltag og en smart description-tag (beskrivelse), både på butikken din og på de enkelte produktene dine. Disse bør gjøres så relevant og så forklarende som mulig, innenfor grensene på henholdsvis 60 og 160 tegn. Da øker du både butikkens og produktenes sjanse for å komme høyt opp i søkeresultat, når folk søker på nett. Noe de altså gjør på Google.

Tittel-tag er den viktigste av disse. Men merk at tittel-tag og description-tag ikke bare handler om rangering i søkemotorer. Disse har også en funksjon i å fortelle brukeren hva han kan forvente å finne på nettsiden, og hva det enkelte produkt er. Dette kan dermed være avgjørende for om kunder klikker seg videre til din nettbutikk – eller velger annen link fra listen han får opp over søkeresultat. Dette er enda en grunn til at du bør være nøye med å gjøre disse så relevant og forklarende som mulig.

Lykke til!

PS: For vårt produkt – 24Nettbutikk – er det selvsagt slik at de første tre punktene i lista ovenfor er fullstendig ivaretatt fra vår side. Med andre ord blir alt det tekniske rundt SEO tatt hånd om av oss. I tillegg forsøker vi å gjøre det både så enkelt og så selvforklarende som mulig å legge inn tittel-tag og description-tag – både på butikken og på produktene.

Du kan også laste ned vår e-bok der du kan lese mer om både dette og andre relevante og viktige tema relatert til etablering og drift av nettbutikk.